هالیوود وجهان                     
1/29/2014--متفرقه
 
 
 توبي ميلر

ترجمه: سيد علي مرتضويان

… وقتي صدام حسين قطعه «راه من» فرانك سيناترا را كه شهرت جهاني داشت به عنوان
تِم آهنگ پنجاه وچهارمين جشن تولدش برگزيد، اين كار را تحت فشار امپرياليسم آمريكا
انجام نداد.
(مايكل آيسنِر)

آمريكايي‌ها ضمير ناخودآگاه ما را استعمار كرده اند.
(ويم وندرس)

 

سرگذشت هاليوود
ما همه كارشناسان فيلم‌هاي آمريكايي هستيم و بايد چنين باشيم چون بين ??
تا??درصد فيلم‌هايي كه در بيشتر مناطق جهان به نمايش در مي‌آيند توليد آمريكا هستند.
در????، ايالات متحده توليد كننده ?? درصد پرفروشترين فيلمها بود،ودر ???? براي
نخستين بار درآمد برون مرزي سينماي آمريكا بر درآمد درون مرزي‌اش پيشي گرفت (راك
ول،????،H?). اين به معناي انكار اهميت ديگر فرهنگ‌هاي توليدكننده فيلم نيست‎:در
بين توليدكنندگان فيلم در جهان، اكثريت با رنگين پوستان است كه در مقايسه با
هاليوود پروژه‌هاي ايدئولوژيك و الگوهاي توزيع بسيار متنوع‌تري رادنبال مي كنند (شُهَت
و اِستَم ،??:????). اما فرهنگ لوس آنجلسي وبازرگاني نيويوركي، مستقيم يا به صورت «ديگرِ»
ضمني، ‌برعرصه‌ي نمايش فيلم در سرتاسر جهان تسلط دارد، و توفيق درخشان صنعت فيلم
آمريكا از جنگ جهاني اول به بعد الگويي براي صادرات كالاهاي موسيقايي،
تلويزيوني،كارهاي تبليغاتي و اينترنت ازآمريكاي شمالي به خارج بوده است. رواج
برنامه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي و نوارهاي ويدئو همراه با خصو صي‌سازي وآزادسازي
پخش راديو-تلويزيوني شبكه‌هاي ملي، همچنان ميدان عمل فناوري صوتي- تصويري را گسترش
مي دهد(واسكو،???:????). اما اين تسلط چطور شكل گرفت؟
علم اقتصاد براي نظريه‌پردازي درباره‌ي صنعت سينما با دشواري روبه‌رو بوده است.
توليد فيلم، ‌برخلاف بسياري توليدات ديگر، عمدتاً دراختيار معدود شركت‌هاي بزرگي
است كه هر يك محصولاتي محدود ومخصوص به خود را توليد مي‌كند. بيشتر سرمايه‌گذاري‌ها
به شكست تمام‌عيار مي‌انجامند، و اين دردي است كه فقط شركت‌هاي بزرگ ياراي تحمل‌ـ‌ش
را دارند.اهميت بي‌چون‌وچراي داستان فيلم درنظر تماشا گران، و نه هزينه‌ي فيلم،
خلاف مفروضات متعارف اقتصاد كلاسيك درباره نقش قيمت در برقراري توازن بين عرضه
وتقاضا است،و از اين گذشته، به سبب وابستگي فيلم به فضاي متني آن عوامل بيروني نقش
<<مقاله قبلی   مقاله بعدی>>
نگاهی به زندگی وآثار داریوش مهرجویی...   نگاهي به مفهوم تئاتر سوم از ديدگاه...