فیلم سیاه                     
1/27/2014--متفرقه
 
 
 مطلبي کوتاه و خواندني در مورد ژانرها و سبک هاي جديد و شخصي سينما

 

فيلم نوآر حدودا از ????شروع و تا اوايل قرن ??ادامه داشتند(البته با وقفه چند ساله).نوآر در فرانسه به معناي سياه و فيلم نوآر به فيلم سياه معني گرفت.  در اين ميان رمان هاي ريموند چندلر و داشيل همت تاثير فراواني بر اين جريان گذاشت.

دوران نوآر را ميتوان به دو دسته تقسيم کرد: نوآر(????-????) و نئونوآر (???? به بعد).

اولين فيلم نوآر را شاهين والت مي نامند ولي مي توان نشانه هاي فيلم نوار را در فيلم هاي پيش از اين فيلم يعني همشهري کين و بيشتر آثار لانگ به خوبي ديد.

شخصيت هاي اين نوع فيلم ها را آدم هاي فاسد و تبهکار،کاراگاهان، قاتلان،ميخواره ها و گانگستر ها و ... تشکيل مي دهند. که عموما تنها،خسته،خونسرد،بي اعتماد، بدگمان و درگير گذشته اند.مردان اين نوع فيلمها غالبا افراد از خود بيگانه اند که با جامعه شان احساس غريبي مي کنند.

 مروري بر برخي ويژگي هاي فيلم هاي نوآر و نئو نوآر:(براي درک بيشتر، داخل ژرانتز مثال هايي از فيلم ها آورده ام)

- نورهاي کم مايه و برگرفته از سينماي اکسپرسيونيسم.سايه هاي بلند.(شاهين مالت)

- حضور سنگين و مسلط شب. داستان ها بيشتر در شب اتفاق مي افتد.(شهر گناه)

- طرح داستاني معمولا داراي پيچيدگي هاي زيادي ست.(محرمانه لوس آنجلس-نئو نوآر)

- استفاده از فلاش بک هاي تو در تو( سگ هاي انباري -نئو نوآر)

- صداي Voice-Overشخصيت اصلي (شهر گناه- نئو نوآر)

- معمولا شخصيت اصلي کاراگاهان خصوصي(با روحياتي خشن و خشک) بودند که البته در فيلم هاي نئو نوآر به پليس هاي بد يا خوبي داند که البته مخالف سيستم جاري هستند. ( فيلم فرانسوي سي و شش)

- خيابان هاي خيس و باران زده. کوچه و پس کوچه هاي متروک. ( زخم )

- زن اغواگر يا همان فم فاتال که شخصيت اصلي را وارد ماجرايي پچيده کرده و در آخر هم باعث نابودي شخصيت مرد داستان مي شوند.(نيکي کريمي در باج خور و يا فيلم سامورائي را بياد بياوريد و اينکه علت گشته شدن آلن دلون چه بود ؟!)

- سيگار (يک مثالي هست که ميگويد شخصيت هاي نوآر بايد روزي دو بسته سيگار فقط به صورت تفريحي بکشند!!! - به تاکيدي که فرزاد موتمن در فيلم باج خور براي نشان دادن سيگار دارد، توجه کنيد)

- شخصيت هاي تودار،منزوي، کم حرف و مرموز.(راننده تاکسي)

- ديالوگ هاي ظريف و جذاب، همراه با چاشني طنز.

- معمولا شخصيت اصلي با يک ماجراي ساده وارد داستان ميشود. (محله چيني ها)

- استفاده از تکنيک سينما اسکوپ. بکار بردن زياد از لنز وايد و قاب بندي مورب(داچ انگل).

-  پايان غم انگيز. در فيلم نوآر غالبا شخصيت اصلي محکوم به فناست. (جنگل آسفالت - سامورائي - حرفه اي )

<<مقاله قبلی   مقاله بعدی>>
قهرمان و ضد قهرمان مافيا و ضد مافيا...   نامه ای به یاد ماندنی چارلی چاپلین به دخترش جرالدین...